چندی پیش خودروی چانگان یونی تی در محوطه شرکت سایپا دیده شد و همین کافی بود که بازار شایعات پیرامون پیوستن این کراس اوور جدید به سبد محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور داغ شود. بالاخره مسئولان سایپا این خبر را تایید کردند و به احتمال قوی از اوایل سال ۱۴۰۲ شاهد تردد این شاسی بلند چینی در جادههای کشور خواهیم بود.
کمپانی چانگان جزو برترین خودروسازان چین محسوب میشود که یکی دو محصول آن نیز پیش از این در ایران مونتاژ شده و به فروش رسیده است. به ویژه کراس اوور کوچک چانگان cs35 که ابتدا به صورت وارداتی به دست مشتریان ایرانی رسید و سپس در سایت سایپا کاشان تولید شد، معروفترین محصول کمپانی چانگان به شمار میرود که تاکنون در ایران حضور داشته است.
گرچه شرکت سایپا بعد از شروع تحریمها نتوانست همکاری خود را با چانگان ادامه دهد، اما ظاهرا حالا موانع به طور کامل رفع شده و سایپا قرار است ماشین چانگان uni-t را به بازار کشور روانه کند.
معرفی چانگان یونیتی uni-t
شرکت چانگان با معرفی سری یونی قصد داشته است نسل مدرن تولیداتش را بر اساس یک زبان طراحی جدید به بازار عرضه کند تا توان رقابتی خود در برابر دیگر خودروسازان چینی و البته جهانی را به میزان قابل قبولی ارتقا بخشد.
تاکنون مدلهای یونی- T، یونی K-و یونی V-از این خانواده به بازار آمده که در این بین چانگان یونیتی در قالب یک کراس اوور کامپکت ظاهر شده و دو محصول دیگر به ترتیب فرم یک کراس اوور سایز متوسط و یک سدان خانوادگی را دارد.
چانگان یونی تی ابتدا به عنوان یک خودروی کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و سپس نسخه تولیدی آن نیز در سال ۲۰۲۰ به بازار معرفی شد. بعد از حضور چند نمونه از این خودرو در ایران طی روزهای اخیر، شرکت سایپا تایید کرد که این مدلها به عنوان نسخههای تست در کشور حضور پیدا کردهاند و در صورت کسب استانداردها و مجوزهای لازم، میتوانند به صورت رسمی به عنوان یکی از محصولات سایپا به فروش برسند.
مشخصات فنی چانگان یونی تی
چانگان uni-t با دو پیشرانه در بازارهای بینالمللی حضور پیدا کرده است که فعلا مشخص نیست کدامیک توسط سایپا در ایران ارایه خواهد شد. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قادر است معادل ۱۸۰ اسبباز قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
موتور ۲ لیتری توربو این خودرو نیز که از سال ۲۰۲۱ روی نسخههایی از یونی T قابل انتخاب بوده است، میتواند قدرتی در حد ۲۳۳ اسب بخار و 390 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو منتقل کند.
سیستم انتقال قدرت در نسخه ۱.۵ لیتری شامل یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته است اما موتور ۲ لیتری با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور در بازار حاضر شده است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ چانگان یونیتی در نمونه مجهز به موتور ۱.۵ لیتری حدود ۸.۶ ثانیه برآورد شده و نسخه ۲ لیتری این خودرو نیز میتواند فرآیند سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت زمان ۷ ثانیه انجام دهد. بنابراین از لحاظ فنی با یک کراس اوور نسبتا چابک و سرحال روبرو هستیم که قطعا قادر است پاسخگوی احتیاجات جوانپسندانه مشتریان باشد.
همانطور که اشاره شد فعلا شرکت سایپا اطلاعات دقیق درباره جزئیات نسخه مونتاژی چانگان یونیتی را در اختیار رسانهها قرار نداده است، اما باید بدانید که مدلهای فول آپشن این خودرو در بازارهای بینالمللی از امکانات کاملی به شرح زیر برخوردار است.
آپشنهای چانگان یونی تی:
شش عدد کیسه هوا، رادار نقطه کور، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، سامانه هشدار خروج از خط، دوربین 360 درجه، استارت و ورود بدون کلید، سیستم کروز کنترل تطبیقپذیر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صندلیهای برقی جلو با گرمکن، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف برقی، صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی، دوربین عقب و رهیاب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صفحه آمپر دیجیتالی، حسگرهای پارک، کنترل توقف در سربالایی و...
اصولا محصولات سری یونی چانگان دارای طراحی خاصی در قسمت چهره هستند که المانهایی مثل جلوپنجره بدون قاب و چراغهای نواری باریک که به صورت خطوط شکسته با زوایای تیز ترسیم شدهاند، اصلیترین شاخصه آن را تشکیل میدهند. چانگان یونیتی به واسطه فریم پنجره کوچک و ارتفاع سقف نسبتا کوتاه در کنار بادی-ورک پهن، توانسته کوهی از عضلات را در نمای بیرونی خود به نمایش بگذارد و حس و حال یک خودرو خانوادگی تماما اسپرت را به بیننده منتقل کند.
طراحی نمای عقب خودرو هم کاملا هماهنگ با سایر بخشهاست و طرح سپر به ویژه با حضور یک چراغ خطر در قسمت وسط دیفیوزر، انسان را به یاد خودروهای مسابقهای خواهد انداخت.
درون کابین چانگان یونیتی طراحی سادهتری را مشاهده خواهید کرد که شاید در قیاس با چهرهپردازی بیرونی این خودرو، کمی بیآلایشتر به نظر برسد. با این حال نمیتوان هیچگونه انتقاد خاصی به کابین این خودرو خانوادگی وارد دانست و همچون بیشتر محصولات جدید در اینجا نیز شاهد المانهایی جذابی مثل نمایشگرهای دوگانه متصل به هم در بالای داشبورد، غربیلک فرمان با طرح دی کات و... هستیم. نوع شیفتر تعویض دنده نیز بسیار خاص و منحصربهفرد است که میتواند حکم امضای طراحان داخلی این خودرو را داشته باشد.
کیفیت متریال به کار رفته در ساخت کابین رضایتبخش است و فضای داخلی نیز میتواند جوابگوی حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال باشد. صندوق عقب این خودرو نیز گنجایش مناسبی داشته و میتواند نیازهای خانوادگی و مسافرتی را پاسخ دهد.
قیمت، زمان عرضه و رقبا
در مورد قیمت چانگان یونیتی در ایران فعلا نمیشود به طور دقیق و با جزئیات اظهار نظر کرد. جالب است بدانید که این خودرو در بازارهای بینالمللی در قالب تیپهای مختلف به فروش میرسد که بازه قیمتی آنها حدود ۱۴ تا ۲۲ هزار دلار است. بنابراین احتمالا اگر یک نسخه متوسط از این خودرو در کشور ما حضور پیدا کند، باید منتظر قیمتی بیش از یک میلیارد تومان برای آن باشیم.
شاخصترین رقیبان چانگان یونیتی در ایران در حال حاضر محصولاتی مانند لاماری ایما، فونیکس اومودا ۵ که بعدا به فهرست تولیدات مدیران خودرو اضافه خواهد شد، دیگنیتی پرستیژ، فونیکس تیگو ۷ پرو ، هایما ۸ اس ایران خودرو و ... خواهد بود.
طبق اظهارات مسئولان شرکت سایپا فعلا حدود پنج تا شش ماه زمان نیاز است که چانگان یونیتی بتواند تستهای فنی را در ایران را پشت سر بگذارد و مجوزهای لازم جهت تولید را اخذ نماید. بنابراین به احتمال قوی در اواخر سال ۱۴۰۱ و یا اوایل سال ۱۴۰۲ باید منتظر عرضه این خودروی جذاب و جدید از سوی سایپا در کشور باشیم.