هاژه ـ طی مصاحبه ای که سایت شهرداری با سید رئوف سیدی رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد انجام داده است، وضعیت مالی شهرداری و تلاشها و اقدامات شورای اسلامی شهر و شهردار در راستای بهبود وضعیت فعلی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مالی شهرداری و اقدامات صورت گرفته چنین گفت: قدر مسلم این است که وضع شهرداری های کشور در حالت کلی از نظر پرداخت حقوق و بیمه ها نامناسب است.کلاً دارای مشکلات خاصی هستند و طبیعتاً در شهر مهاباد هم این مشکل نمی تواند مستثنی باشد. در مهاباد درحال حاضر طبق آخرین جلسه ای که با شهردار محترم داشتیم حقوق حدود 4 الی 5 ماه پرسنل شهرداری واریز نشده است. به گزارش شهردار و قسمتهای مالی شهرداری درآمد امسال چیزی در حدود 29 میلیارد تومان بوده است که از این 29 میلیارد حدود 15 میلیارد نقدی اخذ شده و بقیه به صورت تهاتر و پایاپای بوده است که از این 15 میلیارد شهرداری محترم حقوق 5 ماه را پرداخت نموده است . حقوق ماهیانه پرسنل شهرداری 2 میلیارد تومان بوده که از مبلغ مذکور تقریباً حدود 10 میلیارد را به پرداخت حقوق و 5 میلیارد بعدی را به یکسری امور دیگر مصروف داشته اند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل بیمه ی کارکنان در تهران و ارومیه مشغول رایزنی هستیم. آقایان کاوه خضری اقدم و کردستانی که در اداره ی کل بیمه ی تأمین اجتماعی جلسه داشته اند و مذاکراتی انجام شده از قرائن آن پیداست که در روزهای آینده مشکل بیمه حل خواهد شد.
رئیس شورای شهر مهاباد گفت: برای رفع مشکل مالی شهرداری روی تعدادی از تفکیک ها و توافقات با مالکان توسط شهرداری و بر اساس قوانین مربوطه متمرکز شدیم. در این بخش نیز مشکلات بسیاری گریبانگیر ما بوده است. از طرفی هم قیمت املاک شدیداً پایین آمده و در رکود کامل است.
سید رئوف سیدی عنوان داشت: یکی از بزرگترین مشکل حال حاضر شهرداری اینست که طلبهایی را که شهرداری از اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا ادارات دارد، نمی تواند اخذ کند. به عنوان مثال ما از راه و شهرسازی حدود 8 میلیارد تومان طلب داریم به اضافه چندین قطعه زمین و برای حل این مشکل مذاکراتی با وزیر، معاون وزیر و مدیر کل محترم مربوطه نیز داشته ایم. مقرر شد که حداقل دو میلیارد تومان از این طلبها واریز گردد که متأسفانه تا کنون محقق نشده است و دقیقاً این مشکل را در داخل شهر با اشخاص به گونه ای دیگر داریم: طرف آمده یک مجموعه ی تجاری بزرگ را ایجاد نماید و هزینه های مربوطه اش 20 الی 30 میلیارد تومان است امام هنوز ده درصد آن را به شهرداری پرداخت ننموده است و بقیه هم اکثراً در پرداخت طلبهای شهرداری تعلل می کنند. بنابراین برای اخذ طلبهای شهرداری از اشخاص حقیقی، حقوقی و ادارات با مشکل جدی مواجه هستیم و اگر این طلبها دریافت شود مطمئناً نه تنها مشکلات بخش حقوق و بیمه ها بلکه بخش اعظمی از طلبهای پیمانکارها نیز پرداخت خواهد شد.
سیدی افزود: بخش بعدی که باید به آن بپردازم بحث پیمانکارهاست. شهرداری علاوه بر حقوق و بیمه ها، بدهی هایی هم به پیمانکاران دارد زمانی که شورای اسلامی شهر دوره ی چهارم، شروع بکار کرد شهرداری اعلام نمود که 20 میلیارد تومان بدهی دارد. طلبهای پیمانکاران از شهرداری طبق آخرین جلسه ای که خود شهردار توضیح دادند، اگر اشتباه نکنم چیزی در حدود 30 تا 35 میلیارد تومان است و طبق برنامه ریزیهای انجام شده تا آخر سال جاری و یا تا آخر دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر بخش اعظمی از این بدهی به پیمانکاران پرداخت خواهد شد.
وی در پایان گفت: از همه ی همشهریان عزیر، پرسنل و کارگران ارزشمند شهرداری، پیمانکاران عزیز، مسئولین شهرستانی و استانی خصوصاً رسانه ها و صدا و سیما و سایت های خبری که برای توسعه و آبادانی شهر تلاش می کنند و وضعیت شهرو شهرداری را درک نموده اند، صمیمانه تقدیر تشکر می نمایم.