به گزارش هاژه، امروزه سد معبر یکی از مسایل مهم بسیاری از شهرهاست و رفع سد معبر نیز به یکی از وظایف اصلی و مشترک تمام شهرداریها تبدیل شده است.
در رابطه با سد معبر همیشه سوالاتی و ابهاماتی وجود دارد
آیا واقعا قانون و عدالت در اینباره اجرا میشود؟ آیا شهرداریها به وظایف خود در این حوزه آگاهی دارند و آن را به درستی انجام میدهند؟
در بخشی از ماده 101 قانون شهرداری در ایران، به صراحت اعلام شده که خیابانها، معابر و فضاهای عمومی دارای مالکیت عمومی و شهرداری مالک آن است، لذا شهرداری موظف است از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آنها جلوگیری نماید.
مهاجرت، کاهش بازار کار و وضعیت معیشتی خانوارهای شهر مهاباد موجب شده تا افرادی برای امرار معاش خود به شغلهای دستفروشی، فروش اجناس با وانت روی بیاورند.
رسوایی اخیر در مدیریت شهری مهاباد و نابسامانی در واحد اجرائیات شهرداری مهاباد موجب شده تا در 1 سال گذشته، ایجاد سد معبر در خیابانها و معابر به یکی معظلات این شهر تبدیل شود.
معظلی که ساماندهی آن به یکی از مطالبات اصلی شهرندان در حوزه ترافیک تبدیل شده است.
میدان ساعت مهاباد نمونه مشتی از خروار است که روزانه شهروندان در تماس با رسانهها خواستار اقدام عاجل مسوولان برای ساماندهی آن شدهاند.
اگرچه عبارت سد معبر بیشتر تداعی کننده دستفروشانی است که بساط پهن کردهاند، اما این عبارت برای شهروندان مهابادی بیشتر تداعی کننده وانتهایی است که در فلکهها، میدانها و حتی کمربندیهای شهر است.
پدیدهای که حاصل ناکارآمدی یکی از واحدهای شهرداری در سنوات گذشته است و شوراهای دوره جدید نیز تاکنون نتوانستهاند تحولی در این بخش ایجاد نمایند.
درحال حاضر شهرداری خود را در موضع ضعف قرار داده و خواستار نقش پر رنگ نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی برای برخورد و اعمال قانون شده است.
نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز برخورد چکشی و جریمه را چاره کار نمیدانند.
سرهنگ حاتم ابراهیمی رییس راهنمایی و رانندگی در اینباره به خبرنگار هاژه گفت: تیمی به نام سد معبر در شهر مهاباد وجود ندارد، اگر وجود داشت وضعیت اینگونه نبود و راهنمایی و رانندگی نیز قطعا با آنها همکاری میکرد.
وی افزود: تمام سطح خیابانهای شهر به وسیله وانتهای میوه فروشی اشغال شده، به نحوی که علاوه بر میدانهای استقلال، ملاخلیل و ملاجامی، بلوارهای شهر نیز به این معضل دچار شدهاند.
ابراهیمی با بیان اینکه مشکلات ترافیکی شهر مهاباد را نمیتوان با جریمه حل و فصل کرد، اضافه کرد: رانندگان وانت میوه فروشی هم از تعداد زیاد جریمهها شکایت میکنند.
وی تصریح کرد: بخش عمده مشکلات ترافیکی میدان استقلال مهاباد، مربوط به سد معبر وانتهای میوه فروشی است.
رییس راهنمایی و رانندگی شهرستان مهاباد در ادامه اظهار کرد: ترافیک ایجاد شده بدلیل پارک وانتهای میوه فروشی در خیابان، تنها مشکل یک محله نیست و رفت و آمد تمامی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.
وی افزود: طی بازدیدی مشترکی که با مسوولان شهرداری صورت گرفت، مقرر گردید تا مکان مشخصی برای اسکان وانتهای میوه فروشی میدان ساعت، چهارراه نبوت و سایر مناطق دیگر انجام شود ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
ابراهیمی با بیان اینکه ساماندهی بهترین وسیله حل مشکلات است، تصریح کرد: ساماندهی وانتها ضمن اینکه میوه را در دسترس عموم مردم قرار میدهد، بخشی از فضای خیابان را برای ترافیک روان آزاد می کند.
اگرچه در اعمال قانون متخلفین سد معبر همواره باید کرامت انسانی شهروندان مد نظر قرار گیرد، اما نمیتوان از حقوق هزاران شهروند مهابادی مبنی بر سهولت دسترسی به خیابان و معابر هم چشمپوشی کرد.
شهروندان مطالبهگر مهابادی خواستار ساماندهی میوه فروشان سطح شهر با ایده خلاقانه هستند که هم اقشار آسیب پذیر بتوانند امرار معاش کنند و هم از بار ترافیکی معابر و خیابانها کاسته شود.
ایجاد بازار و ترهبار محله که در بسیاری از کلانشهرها موفق ظاهر شده، در مهاباد بدلیل فراهم نکردن زیرساخت مناسب و کمبود زمین شهری این طرح با بدترین شکل احداث و رها شدند.
ساماندهی این مراکز، ساماندهی وانتهای میوه فروشی و جلوگیری از سد معبر، مستلزم ایده و نقشه راهی خلاقانه و کارآمد است.
اکنون شهروندان منتظرند تا شورای جدید و در رأس آن شهردار مهاباد چگونه به این معظل که ناشی از نابسامانی مدیریتی است پایان دهند.