در شرایط فعلی جهان، فرودگاهها از کارآمدترین نیروهای محرکه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقهای به حساب میآیند. شهرهای فرودگاهی به عنوان مقصدهای مهم بازرگانی، ابزاری برای رقابتی شدن اقتصاد محلی و تعامل با خارج به حساب میآیند.
احداث فرودگاه در مهاباد یکی از مطالبات دیرینه مردمان این دیار برای جبران عقبماندگی این شهر است که زمزمۀ احداث آن از زبان نمایندگان ادوار مختلف، بارها مطرح شده است.
در حال حاضر 3 فرودگاه فعال در سطح استان آذربایجان غربی وجود دارد. عمدهی این فرودگاهها در شمال استان و در شهرهای خوی، ماکو، ارومیه قرار دارند و فرودگاه سلماس نیز در حال احداث است.
با این وجود، جنوب آذربایجان غربی با جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر فاقد سیستم حمل و نقل هوایی ست.
اولین خبر احداث فرودگاه در شهرستان مهاباد به سال 1388 باز میگردد که با گذشت زمان از آن روز تاکنون میبینیم که همه پیگیریها به نامهنگاری و طرح مطالبه خلاصه شده و عملا شاهد اقدامی موثر در این رابطه نبودهایم.
در آذرماه سال 1388، جلال محمودزاده نماینده مهاباد در دور هشتم مجلس، طی نامهای به سیداحمد مؤمنی رخ ،مدیرعامل وقت شرکت فرودگاهها خواسته که طرح مطالعاتی احداث فرودگاه در مهاباد آغاز شود.
در این نامه، محل پیشنهادی آقای محمودزاده برای احداث فرودگاه، اراضی روستاهای گردەرەش و ختایی مابین شهرهای میاندوآب، بوکان و مهاباد است.
با گذشت زمان و در دور نهم مجلس، عثمان احمدی نمایندۀ وقت، چند بار در میان نطقهای خود از جمله در 26 خردادماه و 6 بهمن سالِ 1394 از محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی وقت میخواهد که روند احداث فرودگاه در مهاباد را پیگیری کند.
با سرکار آمدن دوباره جلال محمودزاده در مجلس دهم، او در مصاحبهای به خبرگزاری فارس گفته که «پس از بررسیهای کارشناسیشده از محل احداث این فرودگاه، اجرای این طرح مورد قبول وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است».
علیرغم اینکه آقای محمودزاده از اتمام طرح مطالعاتی در مجلس هشتم خبر داده بود اما اخبار مربوط به شروع مطالعات احداث فردوگاه در مهاباد چندین بار از جمله در سالهای 1398 و 99 منتشر شده است.
در مرداد ماه سال گذشته کانال اطلاع رسانی محمودزاده به نقل از او نوشته که «احداث فرودگاه مهاباد از سالیان گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. دولت به خاطر کمبود منابع مالی، نتایج آن را تاکنون ارائه نداده است و پس از دریافت نتیجه مطالعات، روند اجرایی آغاز میشود».
برای پیگیری این موضوع طی تماسی با آقای محمودزاده ابعاد این موضوع را بررسی کردیم.
محمودزاده با اشاره به این که فاز اول مطالعات احداث این فرودگاه همچون بررسی زمین و امکانات منطقه به اتمام رسیده، میگوید: مطالعات فاز دوم انجام نشده است. در این مرحله باید توپوگرافی منطقه، خاکبرداری و برآورد هزینه مورد بررسی قرار بگیرد.
نماینده مهاباد در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت 12 سال از مطرح شدن این موضوع عملا شاهد هیچ پیشرفتی نبودهایم، میگوید: پیگیری این موضوع در دستور کارم قرار دارد منتها با توجه به اینکه زمین احداث در مرز مشترک با 3 شهرستان مهاباد، میاندوآب و بوکان قرار دارد، نیاز به پیگیری نماینده این 3 شهر ضروریست و این مسئله باید به اتفاق همه دنبال شود.
ضرورت احداث فرودگاه در مهاباد و جنوب استان بر همگان آشکار است اما پاسخ اینکه چرا روند احداث پروژهها در مهاباد تا تصویب طرح به پیش میرود و سپس ناتمام میمانند را کسی نمیداند. کلنگ دانشگاه پیراپزشکی مهاباد در زمان مرحوم رفسنجانی بر زمین کوبیده شد اما تاکنون تمام نشده است. به امید آن روزی که اقدامات مسئولان به وعده و وعیدهای انتخاباتی خلاصه نشود و تکمیل طرحهای ناتمام و زیرساختی مشمول زمان و فرسودگی نشود.