تاریخ: ۱۴۰۰/۱/۷
کشتی باری غول پیکر کانال سوئز را مسدود کرد
 

قبل از اینکه کشتی بزرگ «اور گیون» با کانتینرهایش در کانال سوئز زمین‌گیر شود، روزانه حدود 50 کشتی یا به عبارتی دیگر 10 درصد تجارت جهانی از لوازم الکترونیکی گرفته تا مواد غذایی، مواد شیمیایی، سنگ معدن و نفت از طریق همین آبراه عبور می‌کردند.

حالا، با به گل نشستن این کشتی، بزرگراه اصلی اروپا و آسیا مسدود شده است. محموله‌ها در این کانال مانده‌اند و صاحبان‌شان سردرگم مانده‌اند که چه کار کنند.

کشتی «اور گیون» سه‌شنبه هفته‌ی پیش هنگامی که می‌خواست از کانال سوئز عبور کند بر اثر وزش شدید باد از پهلو در مسیر رفت و آمد کشتی‌ها از حرکت باز ایستاد.

 
 After the Ever Given: what the ship wedged in the Suez Canal means for  global trade
 

وکیتو هیگاکی، مالک این کشتی در یک نشست خبری گفته بود امیدوار است با استفاده از تجهیزات و ماشین‌های بیشتر، رسوبات دریایی که کشتی در آن‌ها گیر افتاده به‌زودی از بدنه این شناور جدا شوند.

در پی بروز این سانحه دریایی بیش از 200 کشتی بار مجبور به توقف شدند. بسیاری از ناخداهای این کشتی‌ها برای سپری کردن اوقات خود، رو به شرط‌بندی‌ بر سر زمان باز شدن کانال کرده‌اند. تخمین زده می‌شود هزینه روزانه‌ی انتظار و ضرری که متوجه کشتی‌ها می‌شود 9.6 میلیارد دلار است.

این ضرب‌المثل که زمان طلاست در مورد کسب و کارهای حمل و نقلی بیشتر صادق است. اگر تکلیف مسیر حرکت به زودی برای ترانزیت‌ها روشن نشود ممکن است آن‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

برای کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند فقط چند روز طول می‌کشد که از دریای سرخ به اطراف آفریقا بروند این در حالیست که عبور از مسیر «دورآفریقا» که قبل از افتتاح کانال سوئز در سال 1869 تنها مسیر دریایی بین اروپا و آسیا بود، هفته‌ها طول می‌کشد.

گزینه‌ دیگر، عبور از کانال پاناما و از طریق اقیانوس آرام است. اما مسئله این است که بسیاری از کشتی‌های تجاری امروز مثل اور گیون بسیار بزرگ هستند و نمی‌توانند از کانال پاناما عبور کنند.

 
 Evergreen container ship blocks Suez Canal traffic - FreightWaves
 

آیا بسته شدن کانال سوئز قیمت‌ها را افزایش می‎دهد؟

در جواب این سوال باید گفت که مانند بسیاری از مسائل دیگر به مدت زمان آن بستگی دارد. تاخیر یک هفته‌ای چند صد کشتی در کانال سوئز ممکن است صرفا تاثیر ناچیزی برای مصرف کنندگان داشته باشد. اما تاخیر طولانی‌مدت می‌تواند قیمت هزینه حمل و نقل را افزایش دهد، تولید را پیچیده‌تر کند و در نهایت قیمت‌ها را افزایش دهد.

آیا قیمت بنزین بالا می رود؟

به گزارش رویترز، نرخ حمل و نقل برای فرآورده‌های نفتی، از روز سه‌شنبه که کانال بسته شده و رفت و آمد در کار نبوده، تقریبا دو برابر شده است.

البته کارشناسان می‌گویند اگرچه ممکن است در پی حادثه «اور گیون» قیمت‌های نفت روند رو به افزایشی داشته باشند اما اخبارهای کرونا و میزان ابتلا به بیماری کووید 19 در اروپا احتمالا روند تقاضا را کاهش دهد.