هشت ساز از افتتاح راهآهن مهاباد به عنوان یکی از زیرساختهای تأثیر گذار در بخش حمل و نقل، گردشگری، صنعت و در مجموعه توسعه شهرستان و منطقه میگذرد، با این حال سوت قطار مهاباد به گوش شهروندان مهابادی نمیرسد.
راهآهن مهاباد که در اوایل دهه 90 بارقههای امیدی را برای توسعه همهجانبه شهرستان و جنوب استان ایجاد کرده بود، در پایان دهه و با گذشت 8 سال نتوانسته انتظارات را برآورده سازد، شاید دلیل آن عدم توجه مدیریت کلان کشور برای توسعه و رونق این زیرساخت حیاتی در جنوب آذربایجان غربی باشد.
پیگیریهای خبرنگار هاژه حاکی از آن است، این طرح کلان برخلاف تصورات در اردیبهشت ماه 92 آماده بهرهبرداری نبود و افتتاح زود هنگام و تحویل آن از پیمانکار موجب شد تا راهآهن مهاباد با کولهباری از مشکلات زیرساختی همچون نبود سیستم گرمایشی، سرمایشی، آب و گاز، روشنایی، آژانس مسافربری، ساختمان پلیس و... شروع به فعالیت نماید.
پاییز سال گذشته معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد که جمعی از مسوولان وی را همراهی میکردند، بازدیدی میدانی از راهآهن برای بررسی مشکلات و نواقص این زیرساخت انجام داد و مقرر گردید مشکلات و نیازهای راهآهن مهاباد ازجمله سیستم گرمایشی، آب شرب، گازرسانی، پرسنل، ایستگاه پلیس و تجهیزات و امکانات ایستگاه و ... بصورت گزارشی کامل در اختیار استاندار آذربایجان غربی و مسوول اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی قرار داده شود تا بصورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
در تازهترین رویداد، روز شنبه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی، مدیرکل دفتر فنی ،عمرانی و حمل ونقل وترافیک، مدیرکل ستاد بحران استان و مدیراملاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در سفری یک روزه به مهاباد سفر کردند تا ضمن بررسی مشکلات و موانع پروژههای عمرانی این شهرستان، تصمیماتی در زمینه رفع آنها اتخاذ نمایند.
مقرر بود در این سفر از راهآهن مهاباد نیز بازدید به عمل آید که نهایتا در جلسهای در فرمانداری مهاباد بخشی از مشکلات آن مطرح گردید تا به سمع و نطر استاندارد و مسوولان ردهبالای استانی و کشوری برسد.
نماینده راهآهن مهاباد در این جلسه با تایید ناقص بودن زیرساختها از حل مشکل سیستم گرمایشی ساختمان راهآهن خبر داد و گفت: مشکلات آب، برق، روشنایی، آژانس و ساختمان پلیس همچنان به قوت خود باقیست.
وی افزود: پتروشیمی مهاباد خواستار استفاده از ظرفیت ترانزیتی راهآهن شده و ایجاد خط ریلی مستقیم از راهآهن به پتروشیمی را پیشنهاد کرده که مورد پذیرش واقع نشده است.
نماینده راهآهن مهاباد پیشرفت فیزیکی ساختمان پلیس این زیرساخت را 30 درصد اعلام کرد و گفت: از زمان افتتاح این پروژه تاکنون عملیات اجرا و ساخت ساختمان پلیس متوقف شده است.
قطار مهاباد بطول 40 کیلومتر، با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان در سال 92 افتتاح شده و تاکنون آنگونه که شایسته است انتظارات شهروندان و حتی مسوولین شهرستان را برآورده نکرده، این زیرساخت تنها در صورت تکمیل بخشهای ناقص و رها شده آن میتواند سهمی در توسعه شهرستان و منطقه داشته باشد که آنهم نیازمند عزم جدی مسوولان شهرستانی برای پیگیری و تخصیص اعتبارات از سوی مدیران استانی و کشوری برای ارائه خدمات به شهروندان و جنوب استان آذربایجان غربی میباشد.