درجا کار کردن و یا به اصطلاح گرم کردنِ خودرو مسئلهای است که همیشه در مورد آن صحبت شده است. برخی از رانندگان معتقدند که در ابتدای روشن کردن اتومبیل و به ویژه در هوای سرد، باید مدتی موتور درجا کار کند تا آمادهی حرکت شود.
بعضی نیز بر این باورند که پس بازگشت از سفر و یا طی نمودن مسافت طولانی، خودرو باید مدتی درجا کار کند. این گفتهها تا چه حد واقعیت دارند؟ آیا خودرویی که تازه روشن شده به گرم کردن احتیاج دارد؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
بسیار دیدهایم که برخی بهویژه در فصول سرد سال در ابتدای روشن شدن خودرو و پس از استارت زدن، اجازه میدهند که موتور درجا کار کند و حتی گاهی برای تسریع در گرم شدن، پدال گاز را فشار میدهند.
این افراد فکر میکنند که خودرو در حالت سرد خوب کار نمیکند، در حالی که این تصور به طور کلی در مورد خودروهای بنزینی غلط است. خودروهای کاربراتوری قدیمی به گرم شدن دریچهی هواکش کاربراتور احتیاج داشتند ولی باید بدانید در خودروهای جدید، دیگر از سیستم سوخت رسانی قدیمی استفاده نمیشود.
پس این گفتهها در مورد خودروهای جدید به طور کامل رد میشود. خودروهای جدید از سیستم پاشش سوخت جدید به صورت انژکتوری و دستگاه کنترل کنندهی موتور خودرو (EUC) بهره میگیرند. این سیستم میزانِ سوخت خودرو را در شرایط متفاوت برای موتور تنظیم میکند.
رانندگان عزیز در نظر داشته باشید که با درجا کار کردن خودرو، با توجه به میزان سوخت متفاوت خودروهای مختلف بین 800 سیسی تا 3 لیتر در ساعت، سوخت مصرف میشود که علاوه بر آلایندگی هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.
به یاد داشته باشید که اگر هدف شما از درجا کار کردن خوردو، گرم کردن آن است باید بدانید که در این کار فقط موتور خودروی شما دچار گرمایش شده و قطعات دیگر مانند چرخها و روانکارهای داخل سیستمها هیچگونه گرمایشی را تجربه نخواهند کرد.
لذا بهتر است در ساعات اولیهی صبح پس از اینکه خودروی خود را روشن کردید با سرعت کم و دندهی سنگین مدت زمان کوتاهی به حرکت ادامه دهید تا خودرو به دمای مورد نظر شما برسد. در این شیوه میتوانید مطمئن شوید که تمام سیستمهای خودروی شما به طور همزمان با هم در حال گرم شدن هستند.
سوال دیگری که همیشه پیش میآید درجا کار کردن خودرو در حالت ترافیک است. قاعدتا شما نیز در ترافیکهای سنگینی گیر کردهاید و رانندگان زیادی را دیدهاید که خودرویشان روشن است.
باید بدانید که در این شرایط و با سوخت مصرف شده در ترافیک سنگین میتوانستید که کیلومترهای زیادی از مسیرتان را طی کنید. شما میتوانید با میزان سوخت مصرف شده در مدت زمان 2 دقیقه در ترافیک، مسیری را به اندازهی 1.6 کیلومتر طی کنید. درواقع میتوان با میزان سوخت مصرف شده در مدت زمان 2 دقیقه مسیری برابر با 1.6 کیلومتر را طی کرد.
بعضی از رانندهها میگویند که خاموش و روشن کردن زیاد خودرو به صورت زیاد باعث میشود که به سیستم استارت خودرو آسیب برسد. توجه کنید که از نظر متخصصان توقف بیشتر از 30 ثانیه با موتور روشن اصلا از لحاظ فنی و اقتصادی منطقی نیست. به این معنی که میزان هزینهی اتلاف شده در سوخت و استهلاک خیلی بیشتر از استهلاک سیستم استارت است. پس بهتر است در ترافیکهای سنگین با توقف طولانی، خودروی خود را در مواقع لزوم خاموش کنیم.
سوال دیگری که مطرح شد درجا کار کردن خودرو پس از طی کرن مسافت زیاد و سفر است.
توجه کنید که شما زمانی که در حرکت هستید، جریان هوای جلوی خودرو، باعث خواهد شد که موتور شما خنک شود که در صورتی که خودرو خود را نگه دارید این جریان به صورت قبل وجود نخواهد داشت و موتور اتومبیلتان شروع به گرم شدن خواهد کرد.
برای کاهش گرمای حاصل از توقف و درجا کارکردن خودرو، فنهای برقی خودرو نیاز به روشن شدن و کار کردن در دور بالاتر خواهند داشت که آسیب به دینام، باتری و مدار برقی ماشین خواهد رساند.
اکثر خودروهای جدید دارای فنهای هوشمند حساس به دمای موتور هستند که پس از خاموش کردن خودرو نیز درصورت احساس بالا بودن دمای موتور در چندین مرحله روشن و خاموش شده و دمای موتور را کاهش میدهند. پس نگران گرم بودن خودرو در زمان خاموش کردن نباشید. پس با توجه به آنچه در مورد درجا روشن کردن موتور گفته شد این اقدام نیز لازم به نظر نمیرسد.
مخلوط شدن روغن با بنزین، گرم شدن بیش از حد سیلندر، فعالیت مداوم فنهای خنک کننده، فشار مضاعف بر روی سیستم برقی، آسیب رساندن به سیلندر توسط گازهای اسیدی و آسیب رساندن به سیستم اگزوز خودرو از جمله مواردی هستند که ممکن از در صورت درجا کارکردن موتور به خودروی شما آسیب برسانند.