هر کدام از این تانکرها میتواند همچون بمبی ساعتی عمل کنند. عبور اين بمبهای سيار از محدوده شهری و پارک آن در محلهها و کوچهها میتواند این سوال را مطرح کند که اگر سانحهای برای اين تانكرها روی دهد چگونه میتوان مردم را از خطرات آن در امان نگه داشت.
هاژه گزارشهایی از نگرانی مردم در رابطه با پارک تانکرهای حامل سوخت در مناطقی همچون فجر، فرهنگیان، موکریان و پشت تاناکورا دریافت کرده است.
تردد و پارک تانکرهای نفتکش در بافت مسکونی مهاباد خطری جدی است که گویا مسئولان آنقدر که باید، آن را جدی نگرفتهاند در حالی که باید علاج واقعه را قبل از فاجعه کرد.
عزیز پاکنیت، مدیر عامل شرکت تعاونی تانکرداران نفتکش مهاباد به هاژه میگوید که این تانکرهایی که در سطح شهر مشاهده میشوند متعلق به رانندههای این تعاونی نیستند.
پاکنیت میگوید: تانکرهای ما هیچ وقت با بار پُر پارک نمیکنند. محل بارگیری ما معمولا میاندوآب است. پس از تخلیه، خودروهای سنگین خود را در نزدیک خانههایمان پارک میکنیم. تانکرهایی که در سطح شهر دیده میشود شخصی هستند که معمولا در بندرعباس بارگیری میکنند و به سمت عراق حرکت میکنند. این تانکرها گاها 30 روز در سطح کوچهها و خیابانها پارک میکنند تا نوبت حرکت آنها برسد.
او در ادامه به خطرناک بودن پارک این تانکرها اشاره میکند و دلیل این امر را نبود پارکینگ مناسبِ ماشینهای سنگین در سطح شهر مهاباد عنوان میکند.
در تماس با یک رانندهی خودروی حامل بار سوخت از او دلیل پارک خودرو را در محله مسکونی جویا میشویم. محسن به هاژه میگوید: باید چند پارکینگ ویژه خودروهای سنگین در چند نقطه از شهر ایجاد شود تا هر رانندهای بتواند خودروی خود را در نزدیکترین نقطه به محل سکونتش پارک نماید.
او در ادامه میگوید: سختی تردد با خودروهای سنگین در معابر درون شهری و کوچهها برای خود رانندهها هم خوشایند نیست و خطرات فراوانی دارد که خود ما نیز به آن واقفیم، اما به نوعی اجبار داریم چرا که رها کردن خودرو در گوشهای از شهر یا در مکانی دورتر از محل سکونتمان مشکلاتی از قبیل سرقت لوازم را به دنبال دارد.
سرهنگ ابراهیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مهاباد به هاژه میگوید پلیس راهور به شناسایی این تانکرها پرداخته و اعمال قانون را در مورد آنها انجام داده است. ما پلاکهای این خودروهای سنگین را یادداشت کرده و به ستاد سوخت اعلام کردهایم که به آنها دیگر بار ندهند. رانندگان باید زمانی که مطمئن شدند که میتوانند تردد کنند بار را تحویل بگیرند.
ابراهیمی معتقد است که جریمه کردن راهکار نهایی نیست و باید پارکینگ مخصوصی برای آنها تعبیه شود. ابراهیمی میگوید که در این راستا جلساتی با شهرداری مهاباد و فرماندار داشته است. قرار است که زمینی در مجاورت پمپ گاز کوی ههژار به این رانندگان اختصاص یابد.
عارف خدرلو فرماندار مهاباد نیز ضمن اشاره به اینکه در جلسهی شورای ترافیک این قضیه را مطرح کرده است وعدهی پیگیری میدهد و میگوید تصمیماتی در رابطه با احداث پارکینگ صورت گرفته است که به زودی نتایج آن اعلام میشود.
شیرکو نورانی، رئیس سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری مهاباد با اشاره به جلسهای که در این مورد گرفته شده میگوید قرار شد این تانکرهای سوختی ساماندهی شوند. از آنجایی که شهرداری مکان مناسبی برای این کار ندارد دو مکان را شناسایی کردهایم. یکی پارکینگ سیلوی مهاباد که اکنون بلا استفاده است و دیگری زمین خالی شرکت فراوردههای نفتی مهاباد، که قرار است با آقای فرماندار در میان بگذاریم.
نورانی در رابطه با مکانی که سرهنگ ابراهیمی برای پارکینگ به آن اشاره کرده بود میگوید: از این مکان بازدید کردیم. این زمین متعلق به اداره راه و شهرسازی است و این اداره میگوید که این مکان را به ادارهی زندان مهاباد واگذار کرده است. راه و شهرسازی زمین دیگری را در سه راه برهان به ما پیشنهاد کرده است که ما در حال ارزیابی آن هستیم.
آرامش
و امنیت شهروندان ارزشمندترین سرمایه انسانی است که باید مورد احترام قرار گیرد. پارک
خودروهای سنگین در محلهها مشکلی زیرساختی و ریشهای است که رفع آن به مدیریت و عزم
مسئولین شهری نیاز دارد. امیدواریم با احداث
پارکینگ خودروهای حامل سوخت شاهد کاهش مشکلات ناشی از حضور این خودروها در محدودههای
مسکونی و امنیت شهروندان این شهر باشیم.