در چند روزه گذشته پیمانکار فضای سبز اقدام به پرداخت حقوق آبانماه کارگران کرده است بر پایه ۲۶ روز کاری؛ به عبارت دیگر حداقل ۴ روز کاری را از بیش از صدنفر کسر کرده است. این در حالی است که کارگران فضای سبز بر پایه قراردادهای ماهیانه ۳۰ و ۳۱ روزه کار می کنند و بر اساس مشخص بودن حداقلِ دستمزدِ ماهیانه با هیچ حربه ای نمی توان از روزهای کاری کاست! اما پیمانکار محترم فضای سبز با استفاده از انجماد مطلق دستگاه نظارتی مربوطه در شهرداری مهاباد با انواع ترفندها از جمله تعطیل کردن اجباری کارگران و سپس ثبت آن به عنوان "غیبت"، از پرداخت مبالغ مربوطه امتناع می ورزد.
حتی مواردی وجود دارد که برخلاف کارگرانی که به تعطیلی اجباری فرستاده شده اند فردی به عنوان راننده کل ۳۰ روز آبانماه را سر کار بوده است اما در فیش حقوقی اش ۲۶ روز کاری منظور شده است. این ۴ روزهای کسرشده را ضرب در تعداد ۱۲۰ کارگر کنید می رسید به ۴۸۰ روز کاری کسر شده از سفره کارگران! در حالی که دستمزد این ۴۸۰ روز از شهرداری دریافت می شود.
تعطیلی اجباری کارگران فضای سبز به هر دلیلی که باشد از جمله بارندگی، آنها را از حداقل دستمزدشان که همان حقوق پایه مصوب شورای عالی کار است محروم نمی سازد و هر اقدامی خلاف این، تخلف فاحش است که البته در شهرداری مهاباد به واسطه مماشات دستگاه نظارت مربوطه مثل آب خوردن به وقوع می پیوندند. اینجاست که از معاون محترم خدمات به عنوان ناظر عالی پیمانکار مربوطه می پرسم شما بزرگوار چه می کنید؟ برای پیشگیری از این تخلفات و حق کشی ها چه کرده اید؟
و اما به طریق اولی از شهردار محترم، که اخیرا شاهد اقدام شایسته شان در پافشاری بر اجرای اصولی مناقصات بوده ام، می پرسم کی قرار است به این حرکات ایذایی خاتمه داده شود؟ جناب شهردار کوتاهی معاونت مربوطه را چگونه می خواهید توجیه کنید؟ آیا به مسئولیت خود در این مورد مشخص عمل کرده اید؟
بنده ماههاست که تذکر می دهم اجتناب پیمانکار از پرداخت اضافه کاری های پاییز ۹۶ مورد رسیدگی قرار گیرد، اما غیر از وعده سر خرمن پاسخی نگرفته ام. پیمانکار با چه جسارتی اضافه کار منعکس شده در فیش های حقوقی سه ماهه پاییز ۹۶ را پرداخت نمی کند؟ و از آن عجیب تر دستگاه نظارت مربوطه با چه جرات و جسارتی از اعمال قانون در خصوص این شرکت اجتناب می ورزند؟ آقای شهردار سریعا ورود کنید و با استفاده از ابزارهای پیش بینی شده در شرایط عمومی پیمان به این بازی ها خاتمه دهید.
ناظرین محترم سر و ته اضافه کاری کارگران زحمتکش شهرداری چرا زده می شود؟ به چه دلیلی اجازه می دهید از کارگران کار اضافه بکشند و نهایتا در فیش حقوقی، اضافه کاری مثله شده را منعکس می کنید؟ مگر متمم قرارداد ۲۵ درصدی (معادل دو میلیارد و دویست میلیون تومان) برای چیزی جز اضافه کار به قرارداد اولیه الحاق شده است؟ آیا بررسی شده تا اطمینان حاصل شود که کل این مبلغ در قالب اضافه کار به کارگران زحمت کشی که این روزها در معرض کرونا بودن هم به دیگر مصائبشان افزوده شده است، پرداخت می شود؟ تمام اسناد مثبته را ارائه خواهید کرد و رسانه ای هم خواهد شد! یعنی شما ناظرین مجرب گلایه کارگران را از عدم دریافت کامل اضافه کاری انجام شده نشنیده اید؟ چه حکمتی در این کوتاهی نهفته است؟
جناب شهردار یک سوم حقوق تیرماه سال ۹۶ کلیه پرسنل فضای سبز هنوز توسط پیمانکار پرداخت نشده است. از ناظر عالی فضای سبز یا همان معاون محترم خدمات توضیح بخواهید. این قصورات چه دلیلی دارد؟ پیمانکار به چه کسی پشتگرم است که اینگونه در روز روشن بیش از دوسال است بخشی از حقوق پایه پرسنل را که بالغ بر دهها میلیون است پرداخت نمی کند؟ ناظران مقیم و عالی شما در فضای سبز دقیقا چه کار می کنند؟ آیا می دانند این تخلفات به پای مبارک آنها هم نوشته می شود؟
آقای شهردار سرفصلی در قرارداد سال ۹۸ فضای سبز وجود دارد برای جبران عدم استفاده از مرخصی استحقاقی کارگران که رقم آن ۷۰ میلیون تومان است. به عبارت دیگر شهرداری ۷۰ میلیون برای پیمانکار منظور کرده است تا در صورت عدم استفاده کارگران از مرخصی استحقاقی پرداخت شود. می دانید از این مبلغ یک ریال هم در سال گذشته پرداخت نشده است. ناظرین محترم چه توضیحی دارند؟ مایل به شنیدنش هستم!
جناب شهردار موارد فوق بخشی از سیاهه تخلفاتی است که در جلوی چشم ناظرین تحت امر شما روی داده است. در نوشتاری دیگر مابقی موارد مطرح می شود. اینجانب انتظار رسیدگی عاجل دارم و بدیهی است پیگیری خود را تا استیفای کامل حقوق کارگران و تحقق صرفه و صلاح شهرداری از هر مجرای ممکن ادامه خواهم داد. همچنین جا دارد از همکاران خود در شورای شهر بخواهم که در قالب تحقیق و تفحص از فضای سبز، به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.
با آرزوی توفیق