ابراهیم قربانی- دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی- مدرس دانشگاه
بیگمان در هر جامعه ای حس امنیت در تمامی ابعاد حائز اهمیت میباشد و یکی از وظایف مجریان قوانین مختلف هم، ایجاد و پاسداری از این مساله مهم میباشد. قانونگذاران سیستمهای حقوقی دنیا و علل خصوص کشورمان ایران، با دقت به جرمانگاری رفتارهایی میپردازند که یا حقوق اشخاص را تضییع مینماید و یا به نوعی نظم و امنیت عمومی جامعه را بر هم میزنند. هر چقدر تغییر و تحولات در زمینههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشته باشد به همان هم باید منتظر خلق تخلفات و جرایم نوین باشیم. بر همین مبنا هم مقنن اقدام به تدوین و تصویب قوانین مختلف مینماید.
مسایل راهنمایی و رانندگی هم از جمله آن مباحث مهم و کلیدی میباشد که قانون خاصی هم به همراه آیین نامه های اجرایی مختلف دارد. این قانون و مواد آن خیلی شفاف و گویای همه چیز میباشد. اما آنچه جالب به نظر میرسد، تردد خودروها و سایر وسایل نقلیه موتوری بدون پلاک یا بعضاً مخدوش در سطح شهرستانهای مختلف کشور و از جمله مهاباد میباشد.
چند وقت پیش تاثیر برخورد افکار عمومی و عکس العمل منطقی رسانه ها، باعث آن شد تا مسئولان برای چند روز آستین همت را بالا زده و با متخلفان قوانین راهنمایی و رانندگی علل خصوص خودروهای بدون پلاک برخورد قانونی نمایند به گونهای که بر اساس اظهارات مسئولان در عرض یک یا دو روز تعداد 100 دستگاه خودروی بدون پلاک توقیف شد که خود این نشان از ایجاد معضل جدیدی در جامعه به نام «طی نمودن مسیر بی قانونی» است که باید بصورت مستمر و مداوم با آن برخورد نمود. به هر حال اقدام جالب و تحسین برانگیز مسئولان وظیفه شناس، احساس رضایت مردم، استقبال و همراهی آنها را در زمینه مبارزه با خودروهای بدون پلاک را بیش از پیش برافروخت. اما باز با خاتمه پیدا کردن برخوردهای قانونی، هستند اشخاصی کهزادانه خودروهاي بيپلاک خود را به خیابان آورده و باعث ایجاد نگرانیهای وافر مردم شده و حس عدم امنیت را در بین شهروندان عزیز ایجاد مینمایند. این عزیزان با اینکه آگاه هستند که نباید با خودروی بدون پلاک تحت هیچ شرایطی رانندگی کرد، اما با بهانههای واهی، خیابان و جادهها را محلی برای تفریح خویش دانسته و با خیال آسوده، گوشی به دست، امنیت را از جامعه سلب و به نوعی ایجاد مزاحمت مینمایند.
ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون راهنمایی و رانندگی، به صراحت هر چه تمامتر، مقرر داشته است: « هروسيله نقليه موتوري وغيرموتوري ويدك متصل كه در راه ها حركت مي كند وهمچنين وسايل نقليه موتوري ويژه كشاورزي، صنعتي وعمراني بايد داراي شماره باشند. رانندگي با وسايل نقليه اي كه شماره يا پلاك نداشته يا داراي شماره ويا پلاك غيرمجاز باشند، ممنوع است...». پس هر شخصی در خلاف مفاد این ماده عمل نمایید، مسئولان ذیربط میتوانند خودرو یا وسیله نقلیه موتوری وی را توقیف نمایند و شخص حق هیچ گونه اعتراضی را نداشته و ندارد. در این راستا باید دقت نمود افرادی که به تازگی خودروی خود را از نمایندگی تحویل گرفتهاند، اما نتوانستهاند تا شمارهگذاریاش صبر کنند و بلافاصله آن را روانه خیابانهای شهر کردهاند تا از قافله شهروندانی که خودروی شخصی دارند، عقب نمانند و یا آن عزیزانی که خود را کمی متعهدتر از دیگران میدانند و با دستخط ویا به شیوهای چاپی، شمارهای را به خودروی خود الصاق مینمایند، نیز شامل این ماده خواهد شد و با این بهانه نمیتوان از زیر مجازاتهای مقرره شانه خالی کرد.
تردد خودروهای بیپلاک در سطح شهر یا جادهها صرف نظر از اینکه نظم ترافیکی و قانونمندی مالکان این خودروها از یکسو و نظارت جدی پلیس بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را از سوی دیگر زیر سوال میبرد، نگرانیهایی را هم برای شهروندان به وجود آورده است. هنوز سوالات متعددی در ذهن شهروندان وجود دارد، از جمله اینکه اگر یکی از خودروها یا وسایل نقلیه موتوری با عابر پیادهای برخورد نمایند یا سبب حادثهای یا تخلفی شود، شهروندان چگونه میتوانند این خودرو یا وسیله نقلیه موتوری را شناسایی نمایند و تخلف وی را به مراجع ذیربط اطلاع دهند؟ اصلا خود نیروهای پلیس راهور چگونه میتوانند وقتی یک خودروی فاقد پلاک در مقابل دیدگان آنها چراغ قرمز را رد مینماید یا با سرعت غیرمجاز حرکت میکند و حتی دستور آنها را نادیده میگیرد، شناسایی نمایند، آیا باید مسافتها را دنبال ایشان به راه بیفتند تا شاید بتوانند وی را متوقف نمایند! آیا این نمیتواند به عنوان یکی از نقاط ضعف قوانین راهنمایی و رانندگی باشد؟ مسلماً جواب مثبت است و میطلبد مقامات و مراجع ذیربط به فکر راهکاری نوین باشند. هر چند به نظر میرسد اگر بصورت مداوم و روزانه به برخورد با آنها اقدام نمایند، دیگر شاهد هیچ خودرو یا وسیله نقلیه موتوری بدون پلاک یا با پلاک مخدوش نخواهیم بود. آیا جریمه کردن شخصی که تنها کمربند ایمنی را نبسته ( آن هم داخل شهر) بهتر است یا توقیف خودروی بدون پلاک؟ آیا جریمه تاکسی تلفنیها که برای امرار معاش مجبورند داخل شهر بصورت گردشی کار نمایند، بهتر به حال جامعه است یا توقیف خودروهای بدون پلاک؟ آیا توقیف موتور سیکلت یک جوان کارگر که بالاجبار باید با آن به سرکار برود، مفید به حال جامعه است یا توقیف خوردوی بدون پلاک؟ و خیلی دیگر از این قبیل سوالات که باید به آنها پاسخ داده شود. ( هر چند گفتن موارد اخیر دال بر عدم تخلف آنها نیست، بلکه یقین داریم، بستن کمربند ایمنی الزامی است، تاکسی تلفنی باید برابر مقررات فعالیت نماید. اما واقعا در مقابل تردد آزادانه خودروهای بدون پلاک کدام بهتر است).
به هر حال احترام به قانون و حقوق شهروندی ایجاب مینماید که در مرحله نخست شهروندان قانون را رعایت نموده و در مرحله بعدی، مسئولان با متخلفان و ناقضان قوانین حتی به صورت جزئی و موردی برخوردی قاطع نمایند، چرا که میدانیم اگر قانون به درستی از سوی مجریان آن اجرا شود، بیگمان نتیجه آن مفید به حال همگان خواهد بود.
پس همه با هم تا جان انسان بیگناهی گرفته نشده و فاجعهای به بار نیامده است، باید چارهای بیندیشیم تا از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری نماییم، چون هم کم هزینهتر و هم آسانتر است. ایمان داریم، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نشان دهنده شخصیت باطنی ماست.